בחודש מאי 2008, לאחר שנים של עיכובים ופוילעשטיק פוליטי, עבר בכנסת בקריאה שניה ושלישית החוק האוסר שליחת דואר זבל ברוב של 27 חברי כנסת שתמכו בו, וללא מתנגדים או נמנעים. החוק מבוסס על החוק האמריקאי שנכנס לתוקף בראשית 2004 (לעיון בחוק האמריקאי - The CAN-SPAM act). החוק הישראלי אוסר שליחת דואר אלקטרוני פרסומי לגולשים ללא הסכמתם המפורשת.
החוק איננו עוסק רק בדואר זבל (Spam) אלא מתייחס לפרסום במגוון רחב של מדיות אלקטרוניות:
•
פרסומת באמצעות פקסימיליה
•
מערכת חיוג אוטומטי
•
SMS
על פי דרישות החוק החדש חברה שרוצה לפרסם באמצעים אלה תידרש לקבל הסכמה מפורשת מראש של הנמען בכתב, או בשיחה מוקלטת. כמו בחוק האמריקאי, פניה חד פעמית לצור קבלת הרשאה מותרת.
האזרח הקטן יצא גדול
ההישג הגדול עבור האזרח הקטן בחוק שעבר הוא שהמדינה החליטה לאמץ, בניגוד לאינטרסים של המפרסמים, מודל opt-in שבו הנמען חייב לתת את רשותו מראש לפרסום, להבדיל ממודל opt-out, החביב יותר על מפרסמים, בו ניתן לשגר לנמען פרסומות אלא אם כן דרש כי יחדלו לעשות כן.
האחריות לאכיפה השאירה המדינה בידינו הצרכנים. החוק קובע כי בסמכותם של בתי המשפט לקבוע פיצויים בסכום של עד 1,000 ש"ח לכל הודעה לנמענים שקיבלו דואר זבל מבלי שתידרש כל הוכחת נזק. מלבד הפיצוי לנמענים בית המשפט יכול גם לקבוע בנוסף קנס על פי חוק העונשין.
מעצב מתמחה בתקשורת חזותית עסקית ושיווק באינטרנט וממשק משתמש
אמן:
Digital Art Print Gallery
Your place to browse, review, and purchase original Pop and Abstract Art digital prints with biblical, erotic, Jewish, mythical, political, and technological themes
---
אני מנהל הקראייטיב ב-Oleh.com, מרצה ב-HIT